Catégorie: Public relations

Signature design communication devient PXP

Au terme d’un processus de transfert d’entreprise à la relève familiale, la firme de design multidisciplinaire et intégré, Signature design communication (SDC), s’est engagée dans une transformation identitaire, mettant l’humain au coeur de son positionnement. 

Mandat

Ainsi, depuis février 2024, la SDC est devenue PXP afin de marquer un point d’ancrage dans deux composantes essentielles de son offre de services, les personnes et les places.

Pour l’occasion, PXP s’est adjoint les services de l’agence Franchir afin de les soutenir dans le rayonnement de se tournant stratégique, incluant ses relations publiques. Le présent rapport vise à présenter les retombées de visibilité de cette offensive de presse. 

Objectifs

01 – Positionner PXP comme l’allié de prédilection pour améliorer l’expérience urbaine et publique des populations.

02 – Démontrer la valeur ajoutée de PXP en misant sur son expertise tout en illustrant un système de valeurs, savoir-faire et savoir-être dans lequel les cibles sauront se retrouver. Raconter le succès des dernières années en mettant de l’avant les humains derrière PXP, notamment avec le repreneuriat par Vincent.

03 – Inciter les cibles à parler de PXP, notamment dans les communautés d’intérêts, les médias et dans l’écosystème des affaires;

Par ricochet, inciter les cibles à considérer PXP dans les appels d’offres, donc accroître les ventes et soutenir une croissance durable.

Résultats

Avec l’appui des relations publiques, PXP a généré 11 mentions confirmées  et 3 à venir dans les médias du Québec, mettant de l’avant l’annonce de son nouveau positionnement et le transfert d’entreprise à la relève familiale.

L’ensemble de l’opération a généré un total de 4 378 000  impressions, ce qui fut un succès.

MÉDIAS 

  • 100% des mentions étaient de tonalité neutre ou positive
  • 11 mentions confirmées dans les médias 
  • 3 mentions à venir
  • 4 378 000 impressions totales
  • 1  entrevue donnée par le porte-parole
  • 85,7%  des mentions contenaient une image
  • 100 % des mentions contenaient l’un des messages clés
  • 90,90 % des mentions nommaient le porte-parole

Crédits

CLIENT | PXP

RELATIONS DE PRESSE | Franchir

Intersand : des résultats sen-chat-ionnels qui dépassent nos attentes!

Bannière Intersand

Introduction

Depuis plus de 30 ans, Intersand travaille quotidiennement à l’élaboration des meilleurs produits selon les meilleures pratiques afin d’assurer à nos animaux de compagnie une longue vie en santé. 

Franchir a été mandatée par Intersand pour accroître la notoriété d’un de ses produits, la litière OdourLock MaxCare. Le mandat consistait à sensibiliser et informer le public sur les caractéristiques et les avantages de ce nouveau produit, une litière intégrant la technologie brevetée Blücare, permettant la détection d’ennuis de santé chez le chat.

Une stratégie de marketing d’influence a ainsi été déployée en deux phases. Lors de la première phase, des colis de presse ont été envoyés à des influenceur·euse·s pour susciter l’intérêt et l’engagement initial.

Cette étude de cas se concentre maintenant sur deuxième phase; une campagne de marketing d’influence visant à augmenter la notoriété du produit au Québec et en Ontario.

Objectifs

Sécuriser de la portée sur les réseaux sociaux et contrôler le message.

Amplifier les messages pour maximiser l’engagement et les clics vers le site Web

Créer du contenu pour les médias sociaux de Intersand

Stratégie

La stratégie de cette campagne consistait tout d’abord à collaborer avec des créateur·trice·s de contenu démontrant un amour inconditionnel pour leur·s chat·s en les mettant naturellement de l’avant sur leurs plateformes.

Les influenceur·euse·s ont été invité·e·s à mettre en scène leur·s chat·s afin de créer du contenu divertissant et authentique qui résonne auprès de leurs communautés. L’objectif était de mettre en avant les différentes fonctions de la litière OdourLock maxCare de manière organique, en mettant l’accent sur la détection d’ennuis de santé de manière éducative ou humoristique.

La stratégie consistait à combiner les idées des influenceur·euse·s avec un brief clair fourni par Franchir, permettant aux publications de véhiculer les messages clés de la campagne de manière naturelle, engageante et efficace. Les contenus, notamment des vidéos TikTok et des reels et stories Instagram, ont été soigneusement conçus pour captiver l’audience.

Les contenus créés par les influenceur·e·s ont été approuvés avant leur diffusion et amplifiés par la marque une fois en ligne. Cette approche a permis à Intersand de toucher une audience plus large, d’atteindre sa cible, d’accroître sa notoriété et de rester « top of mind ».

Résultats

Résultats globaux

  • 7 029 276 impressions
  • 368 995 engagements
  • Coût par mille impressions (CPM) 2,63$
  • Taux d’engagement moyen de 5,25%

Ontario

Résultats de @HeyItsGingerAndPepper

  • 6 807 876 impressions
  • 365 730 engagements
  • CPM de 1,46$
  • Taux d’engagement moyen de 5,37%

Québec

Résultats de @GirlyAddict

  • 154 400 impressions
  • 2682 engagements
  • CPM de 35,62$
  • Taux d’engagement moyen de 2,20%

Résultats de @JulieMunger

  • 67 300 impressions
  • 2682 engagements
  • CPM de 44,57$
  • Taux d’engagement moyen de 1,10%

Faits saillants

Les chiffres parlent d’eux-mêmes : @heyitsgingerandpepper a permis d’atteindre 6 807 876 impressions à elle-seule et de réduire le coût par mille moyen (CPM) de la campagne à 2,63$. À titre de comparaison, il est plus habituel de voir des CPM autour de 50$. La campagne fut donc un énorme succès!

Les objectifs qualitatifs ont été atteints grâce à du contenu de haute qualité.

OdourLock maxCare et sa technologie Blücare ont bénéficié d’une bonne reconnaissance de la marque grâce à plusieurs mentions dans les premières secondes des Reels et vidéos TikTok;

Le format vidéo nous a permis d’intégrer plusieurs messages clés tels que les caractéristiques et les avantages du produit. La facilité d’utilisation du produit ainsi que son efficacité ont été bien démontrés.

Le contenu divertissant performe plus que jamais.

En 2024, la manière la plus efficace de capter l’attention des utilisateur·trice·s est de se démarquer en les divertissant. Le contenu humoristique, enrichi par du storytelling, surpasse nettement le contenu plus promotionnel ou simplement éducatif qui se contente de partager les messages clés de la campagne.

Cette approche permet non seulement de transmettre les messages clés de manière plus engageante, mais aussi de créer des expériences mémorables qui résonnent durablement avec l’audience.

Printemps des Vins et Spiritueux de miel du Québec : Piquer la curiosité des Québécois

Pour la 2e édition du Printemps des Vins et Spiritueux de miel du Québec, préalablement nommée la semaine des hydromels, l’Association des producteurs d’hydromels et d’alcools de miel du Québec (APHAMQ) a confié à Franchir le mandat d’élaborer et de déployer le plan de relations publiques de l’initiative. 

La stratégie proposée visait à mettre de l’avant le goût unique des produits alcoolisés à base de miel et sensibiliser la population à l’importance des fleurs, plantes, arbres et arbustes mellifères pour les abeilles grâce au mouvement Fleurir le Québec. L’édition 2024 marque également l’introduction d’une nouvelle marque collective : Les Vins et Spiritueux de miel Québec. Le résultat : une offensive ciblée et une couverture médiatique provinciale qui met en lumière les produits apicoles et l’importance de la protection des abeilles.

Objectifs

Positionner l’Association des producteurs d’hydromels et d’alcools de miel du Québec comme le leader dans la professionnalisation de l’industrie;

Sensibiliser la population à l’importance de rendre disponibles pour les abeilles, essentielles à notre travail, des fleurs, plantes, arbres et arbustes mellifères;

Démontrer que l’APHAMQ participe activement à la mise en place d’initiatives pour augmenter l’écosystème des abeilles et soutenir le terroir issu de la production de miel;

Faire rayonner les alcools de miel dans le cadre des activités de sensibilisation;

Encourager les médias à parler du Printemps des Vins et Spiritueux de miel du Québec, du mouvement Fleurir le Québec et des produits d’alcools de miel.

Stratégies

Mettre l’emphase sur la nouveauté: la nouvelle certification, le mouvement Fleurir le Québec, ses objectifs, pourquoi y participer et comment participer;

Miser sur les régions en mettant de l’avant les producteurs locaux pour sensibiliser les médias aux différences régionales de miel et de production afin de livrer des messages et des histoires authentiques. Que ce soit à travers des porte-paroles locaux, des témoignages et/ou des chiffres de chacune des régions;

Cibler les médias d’actualité, mais également les médias plus locaux et spécialisés en alimentation pour faire rayonner le projet, ces objectifs et faire connaître les ressources déployées par l’APHAMQ; 

Créer des occasions de découvrir les produits de miel, de les tester, mais également de rencontrer les producteurs pour mieux comprendre l’émergence des subtilités issues des fleurs et des saisons sur la production.

Résultats

Avec l’appui des relations publiques, cette annonce des Vins et Spiritueux de miel du Québec a généré 118 mentions confirmées dans les médias du Québec. Le ton des publications et des mentions quantifiables était positif, rapportant les informations pertinentes liées à l’annonce ainsi qu’aux messages clés. 


L’ensemble de l’opération visant le rayonnement de l’annonce a généré un total de 15 262 892 impressions, ce qui fut un réel succès.

L’édition 2024 du Printemps des Vins et Spiritueux de miel du Québec a eu une belle visibilité dans les médias du Québec. Les porte-paroles ont prêté leur voix au rayonnement de la campagne en accordant 12 entrevues.
Les porte-paroles du Printemps des Vins et Spiritueux de miel du Québec sont évoqués dans 75 % des mentions.

Mentions par type de média

Imprimé : 1 % des mentions

Radio : 21 % des mentions

Télévision : 64 % des mentions

Web : 14 % des mentions

Faits saillants des mentions médiatiques

  • 15 262 892 impressions totales;
  • 118 mentions dans les médias;
  • 12 entrevues accordées par l’un des porte-paroles;
  •  75 % des mentions contenaient le nom d’un porte-parole;
  •  64% des mentions étaient à la télévision.

Maison Jean Lapointe

Depuis maintenant plus de 40 ans, la Maison Jean Lapointe est reconnue pour son savoir-faire et son expertise dans le traitement des dépendances. Que ce soit l’alcool, les autres substances, les jeux de hasard ou l’hyperconnectivité, l’organisme a fait du traitement et de la prévention son cheval de bataille.

Régulièrement, la Maison est amenée à prendre la parole dans les médias soit en réaction à l’actualité, aux enjeux de santé publique ou lors de la mise en place de nouveaux projets. L’année 2023 n’a pas fait exception. 

Pour une deuxième année de suite, la Maison Jean Lapointe a fait appel à l’agence Franchir pour un mandat de relations publiques et de positionnement de porte-paroles.

Objectifs

1. Positionner la Maison Jean Lapointe comme un leader dans le traitement et la prévention des dépendances et sensibiliser la population aux services offerts par la Maison.

4. Inciter les médias traditionnels et personnalités publiques à parler positivement de la Maison Jean Lapointe, ainsi qu’à solliciter proactivement l’expertise de la Maison pour approfondir les enjeux d’affaires et de santé publique.

2. Positionner Anne Elizabeth Lapointe, directrice générale de la Maison Jean Lapointe, comme experte et référence auprès des médias.

5. Par ricochet, augmenter les subventions et les appuis envers les actions de la Maison Jean Lapointe.

3. Démontrer comment la Maison Jean Lapointe contribue positivement à la lutte de santé publique en mettant son expertise à contribution, notamment en informant, mettant sur pied des initiatives et soulignant son impact dans l’histoire du Québec.

Stratégies

1. Mise en place d’offensives de relations de presse proactives pour soutenir la stratégie de communication de la Maison Jean Lapointe et renforcer le positionnement d’expert de la Maison.

4. Mise en place d’une veille médiatique, afin de bâtir l’intelligence des affaires publiques et réagir lorsque pertinent.

2. Organisation d’une conférence de presse pour l’annonce officielle du déménagement de la Maison Jean Lapointe à l’Institut Notre-Dame du Bon-Conseil de Montréal.

3. Bâtir des relations long terme avec les médias et journalistes, grâce à la coordination d’entrevues proactives et réactives avec Anne Elizabeth Lapointe, directrice générale de la Maison Jean Lapointe, ainsi que des résidents (témoignages).

Résultats

La Maison Jean Lapointe a généré 846 mentions dans les médias en 2023, mettant de l’avant la Maison ou l’un·e de ses portes-paroles à propos de son expertise face à l’alcoolisme, la toxicomanie, la cyberdépendance, le jeux de hasard et la santé mentale. 

L’ensemble des initiatives a engendré un total de 168 058 146  impressions, un dépassement de 200 % par rapport à 2022. Ce qui fût un réel succès!

Faits saillants

  1. 846 mentions
  2. 168 058 146 impressions
  3. 55%  des mentions contenaient une citation de porte-parole
  4. 100 % mentionnent nos messages clés : 
    • 22,6% mentionnent l’alcoolisme
    • 18,7% les jeux de hasard
    • 13,4 % la toxicomanie
    • 42,3%  la prévention et la sensibilisation
    • 13,4% le déménagement de la Maison Jean Lapointe
    • 10,4% le Défi 28 jours sans alcool

Reitmans’ bold turn!

On September 13, Reitmans unveiled its fall 2023 collection, featuring colourful ensembles and casual garments designed to enhance one’s stylish personal and professional life.

Mandate

To mark the occasion and acknowledge its Quebec roots, the brand wished to tap into the province’s media outlets, influencers and stylists, and invite them to the unveiling of its new collection on the terrace of the Grande Roue de Montréal in the city’s Old Port.


FRANCHIR was responsible for the turnkey management and organization of the entire event and its public relations.

Objectives

01 – Position Reitmans as the fashion destination for inspired and inspiring women, by focusing on the flagship products of its new fall 2023 collection in the Quebec market.

02 – Demonstrate the values and personality of Reitmans in the lives of its target audience by emphasizing its comfortable on-trend options, wide range of sizes and affordable pricing.

03 – Encourage Quebec’s traditional and digital media outlets to report on Reitmans in the short and long term, as well as enable the creation of influencer content to increase visibility on social networks on behalf of our guests.

Strategy

01 Build momentum with the new collection, making it possible to reconnect Reitmans with Quebec media and influencers by focusing on what truly sets the brand apart: its heritage, approach to fashion and trendy products.

02 Capitalize on the novelty factor and flagship products from the fall collection, with their modern lines and bright colours, to maximize reach (awareness) through traditional as well as new media (blogs/lifestyle news sites/content creators).

03 – Tell the Reitmans story and how the brand has evolved over nearly a century, from a women’s boutique on Montreal’s Saint-Laurent Boulevard to one of the country’s largest women’s specialty retailers.

04 – Organise a fun, Reitmans-themed event in keeping with its advertising campaign, during which media and content creators could get acquainted with or rediscover the brand while enjoying privileged access to the women at the company’s helm.

05 –  Treat guests to the Reitmans experience by offering them a gift card prior to the event, thus enabling them to show their brightest colours.

Results

Supported by public relations, Reitmans generated 16 mentions in Quebec media and 70 mentions on social networks, spotlighting the launch event and the new fall 2023 collection.

The entire campaign generated a total of 6,459,342 confirmed impressions from both influencers and media.

A great deal of content was created on social media on the night of the event, both by content creators as well as the media in attendance (Magazine Véro, ELLE Québec, Billie, Clin d’œil). After the event, new mentions poured in from the media.

Medias highlights 

. 16 recorded mentions
. 5,323,400 total impressions
. 100% of mentions included an image
. 100% of mentions referred at least once to key messages
. 83.3% of mentions redirected to the Reitmans website

Content creation

. 70 recorded mentions on social networks
. 1,135,942 total impressions
. 63% of mentions were stories
. 18.5% of mentions were reels
. 18.5% of mentions were photos

Noteworthy

Audrey Simard, makeover artist to the stars, shone on the red carpet at the 38th Prix Gémeaux Gala, wearing a colourful outfit from Reitmans’ new fall 2023 collection, thanks to a gift card offered in the lead-up to the event. 

Crédits

CLIENT | Reitmans

PUBLIC RELATIONS AND EVENT | Franchir

DepistaFest 2023, an edition that really hit the spot

Club Sexu - Dépistafest 2023

Is it possible to get tested for STIs and take pride in it? Club Sexu’s DépistaFest answered a resounding yes, and so did the media! This resulted in 57 media mentions and nearly 10M impressions.

Because getting tested should be a celebrated practice, Club Sexu launched DépistaFest in 2021 as a pilot project. It became Quebec’s only major sexually transmitted and blood-borne infection (STBBI) screening festival. The project aims to destigmatize and normalize routine screening, as well as encourage good sexual health practices, particularly among 18-to-35-year-olds.

This year, DépistaFest 2023 moved from words to action with its ambition of setting a collective record of 1,000 people who would take and self-report their STBBI screening appointments on the depistafest.ca website.

FRANCHIR was thus tasked with managing and carrying out the festival’s public relations, inviting all of Quebec to the same party: one that lets you safely get your kicks.

Objectives

01 – Position DépistaFest and Club Sexu as experts in positive and playful sexual health

02 – Sensitize 18-to-34-year-olds to the importance of regular screenings, as a way to normalize and destigmatize testing.

03 – Encourage influencers and the media to talk about Dépistafest 2023, and, in turn, motivate target audiences to take part in the collective screening record on its website.

Strategy

Our mandate was mainly focused on media relations.

01 – Build momentum via this record to sustain media relations before and after DépistaFest;

02 – Leverage the latest data on STIs in Quebec to underscore the importance of the event and of getting tested;

03 – Personalize our media relations, particularly at the regional level, and according to angles such as lifestyle or health and society, all thanks to exclusive angles;

04 – Highlight the community and collective aspect of the project by calling on a variety of spokespeople, selected according to opportunities. 

Results

Supported by public relations, we generated 57 confirmed media mentions during the first two weeks of June , thus showcasing DépistaFest 2023 and Club Sexu’s mission.

The entire campaign generated a total of 8,945,400 impressions, surpassing our growth targets from the previous year.


Highlights

  1. 8,945,400 total impressions;
  2. 57 media mentions;
  3. 11 interviews with a spokesperson;
  4. 88% of mentions contained a spokesperson’s name;
  5. 100% of mentions referenced one of the key messages;
  6. 28% of mentions directed to the website (call-to-action);
  7. 54% of mentions featured an image;
  8. 65% of mentions came from national media.

Fun fact!

Crédits

Client | CLUB SEXU

Public relations | FRANCHIR 

2023

Launch of a brand-new spa in the heart of the Plateau: Spa Carré Saint-Louis!

Spa Carre Saint-Louis

Last September saw the inauguration of Spa Carré Saint-Louis, a space for relaxation and rejuvenation located near the park of the same name, in the heart of the Plateau Mont-Royal.

Mandate

Nestled in underground vaults reminiscent of oriental cultures, Spa Carré Saint-Louis offers an all-in-one circuit that guides visitors through a comprehensive thermotherapy and massage therapy experience.

The spa includes a jacuzzi pool, a traditional hammam (eucalyptus steam bath), a dry sauna, a cold bath, showers, a relaxation area and fully equipped changing rooms. All the above are in addition to a wide variety of relaxing or therapeutic massages. 

Spa Carré Saint-Louis thus called upon FRANCHIR for a public relations mission.

Objectifs

01 – Position Spa Carré Saint-Louis as a preferred relaxation destination for Montrealers.

02 – Showcase the benefits of thermotherapy, the expertise of practitioners, as well as the distinctive qualities of Spa Carré Saint-Louis, including its ideal location and the singular charm of its Indian décor.

03 – Encourage journalists and key influencers to create content in the media and on social networks to persuade target audiences to book, visit and return to Spa Carré Saint-Louis.

Strategy

01 Write a press release along with tailored media approaches for initial contacts and follow-ups to maximize reach of the news.

02 Capitalize on the novelty and proximity of Spa Carré Saint-Louis to maximize reach (awareness) through traditional outlets and new media (blogs/lifestyle news sites/content creators).

03 – Send invitations to official inauguration event, where media representatives and content creators can enjoy the thermal circuit as well as a therapeutic or relaxation massage.

04 – Send gift cards to those unable to attend the event, allowing them to enjoy the Spa Carré Saint-Louis experience.

Results

With the help of public relations, Spa Carré Saint-Louis generated 29 confirmed media mentions as well as 22 mentions on social networks, mainly highlighting the opening of this new sanctuary of serenity.

The entire campaign generated 12,133,500 recorded impressions, in addition to the 840,376 total confirmed impressions on social networks, for a grand total of 12,973,876 impressions – by all accounts a happy outcome.

Medias highlights 

  • 29 media mentions;
  • 12,133,500 confirmed impressions;
  • 100% of mentions contained one of the key messages;
  • 24.1% of mentions contained a spokesperson’s name;
  • 96.6% of mentions either identified or directed to the website / Instagram page (call-to-action);
  • 72.4% of mentions featured an image;
  • 82.8% of mentions came from national media.

Influencer highlights

  • 22 mentions recorded on social networks
  • 840,376 total confirmed impressions
  • 50% of mentions were stories
  • 22.7% of mentions were reels
  • 13.6% of mentions were photos
  • 13.6% of mentions were videos

Worthy of mention

* In just six months of community and content management on social networks, we’ve already amassed over 5,000 followers on Instagram.

Crédits

CLIENT | Spa Carré Saint-Louis

PRESS RELATIONS, EVENTS, SOCIAL MEDIA AND INFLUENCER RELATIONS | Franchir

28 Days Sober Challenge

In 2023, the Jean Lapointe Foundation’s 28 Days Sober Challenge celebrated its 10th anniversary. To this day, very few non-profit organizations can lay claim to having such a long-lasting and high-profile fundraising campaign. Ten years is a milestone – a golden opportunity to look back while also looking to the future. 

On this occasion, FRANCHIR was tasked with managing and carrying out public relations for the 28 Days Sober Challenge. 

Objectives

Demonstrate the Challenge’s impact by leveraging numbers (and statistics), most notably through its platform; 

Position the 28 Days Sober Challenge as a standout fundraiser in Quebec;

Increase public awareness and familiarity with the Jean Lapointe organization (House and Foundation), its purpose and attributes;

Ignite conversations in the media and word-of-mouth in the public sphere;

Generate interest and spark conversation about the Challenge as well as its spokespersons and ambassadors (suggested stories);

Generate goodwill for the Challenge, and in turn, drive donations, registrations and more to the Foundation.

Strategy

Tell the story of how far the Challenge has come over 10 years to illustrate its impact, as well as lay out its future vision;

Maximize reach (awareness) through traditional media as well as new media (blogs/lifestyle news sites);

Build momentum to ensure community engagement (before, during and after);

Tailor communications to different geographic and cultural segments.

Capitalize on novelty and emotions to drive the Challenge experience and create a sense of urgency;

Results

With the support of public relations, we generated 1,066 confirmed media mentions in 2023, highlighting the 28 Days Sober Challenge and the Jean Lapointe Foundation’s mission.

The overall operation generated a total of 154,721,207 impressions, which was a resounding success. 

Highlights

  1. 1,066 media mentions
  2. 154,721,207 total impressions
  3. 100 interviews with one of the spokespersons
  4. 31% of mentions contained a spokesperson’s name
  5. 99% of mentions used the term 28 Days Sober Challenge
  6. 92% of mentions referenced key messages
  7. 50% of mentions directed to the website (call-to-action)
  8. 38% of mentions featured an image

Mentions of spokespersons

The 28 Days Sober Challenge spokespersons were brought up in 31% of mentions.

Louis-Raymond Maranda, CEO of the Jean Lapointe Foundation, was mentioned most often in the media (36%), followed by Anne Elizabeth Lapointe (29.5%).

Mentions of key messages

The vast majority of mentions (92%) referenced one of the key messages.

Just over half (50.3%) of mentions contained a call to action: either an action verb or a redirect link to the Challenge website.

Mentions by media type

In 2023, nearly 65% of mentions of the 28 Days Sober Challenge were on the radio. 

Print: 25 mentions

Digital: 18 mentions

Radio: 691 mentions

Television: 106 mentions

Web: 226 mentions

India Rosa Griffintown

On the strength of its success in Montreal’s Plateau Mont-Royal neighbourhood, India Rosa officially opened a brand-new branch in Griffintown on January 11, 2023.

The new restaurant has all the ingredients that contributed to its renown – a laidback and unique atmosphere, an Indian fusion menu and cocktails – but now presented in a larger space that can accommodate up to 200 people.

To mark the occasion, FRANCHIR was tasked with inviting public figures, media representatives and influencers, as well as publicizing news of the opening in the public sphere. 

To mark the occasion, FRANCHIR was tasked with inviting public figures, media representatives and influencers, as well as publicizing news of the opening in the public sphere. 

Objectives

01 – Position India Rosa as THE brunch and dinner destination in Griffintown.

02 – Showcase India Rosa’s added value for foodies by leveraging its distinguishing features, including its ambiance, menu and more.

03 – Incentivize target audiences to talk about India Rosa, especially in the media and ecosystem, and encourage them to consider the restaurant on their next outing.

Public relations strategies

We carried out a classic press campaign involving three (3) distinct steps: media invitation, launch, post-launch.  

  1. BEFORE – We invited the media and influencers, as well as a few public personalities who call Griffintown home, to the opening night as a way to publicize the new location. We also targeted some vegetarian notables, considering that Indian cuisine is known for its meatless dishes. 
    We also negotiated a spot on WKND radio’s lunchtime program, during which one of the restaurant’s co-owners served and presented the menu to the team of hosts consisting of Geneviève Hébert Dumont, Pascal Morissette and Marc-Antoine Nunez.
  2. DURING – As part of the event, held in a 6 to 8 p.m. format, the media and influencers met the chef and owners, and left with a small gift from the establishment that evoked its Indian origins.
  3. AFTER – The very next day, a press release was sent out to relevant media and journalists, particularly in the lifestyle, design and architecture, restaurant and business categories, to maximize the story’s reach. Several pictures were also made available to extend the impact of our efforts.

Results

With the support of public relations, we generated 25 confirmed media mentions, highlighting the opening of INDIA ROSA Griffintown. 

The overall operation generated a total of 10,032,889 impressions, which makes it a success. 

Highlights

  1. 24 media mentions, including La Presse, Zeste, MTL Blog, Narcity, Silo 57.
  2. 10 million total impressions 
  3. 90% of mentions included the website.
  4. 80% of mentions featured an image.
  5. 80% of mentions referenced key messages. 
  6. 50% of mentions contained a spokesperson quote.

Thanks to the support of public relations, we welcomed over 20 public personalities and influencers on opening night, such as Dany Turcotte, Ludivine Reding, Richardson Zephyr, PO Beaudoin and Pascal Morrissette.

All these public personalities published stories over the course of the evening. The sum of their respective communities amounts to more than 700,000 impressions. 

Highlights

  1. Average of 3 stories per person 
  2. 710,000 total impressions
  3. 90% of stories included links to India Rosa’s social media.